Talvitreeni - keskivartalo kuntoon

Selkäleikkauksesta on melkoisen jämpti yhdeksän kuukautta. Kiekkojen kanssa olen päässyt jo leikkimään, vaikka pidin sitä erittäin epätodennäköisenä vielä toukokuussa. Tämän kauden tavoite oli kuntouttaa selkää ja koska kuntouttaminen oli nopeampaa kuin odotettiin, pääsin osallistumaan kisoihin jo kesällä. Pääsin siis treenaamaan kisapäätä ensi kaudelle. Se tekee kuulkaa todella hyvää omalle päälle, kun tekniikka on täysin hakusessa ja onnistumiset kierroksella pystyi melkein laskemaan yhden käden sormilla. Monet varmasti nyt ajattelevat miksi sitten edes kisasin, enkä vain keskittynyt treenaamaan ensi kaudelle? Vastaus on yksinkertainen, pelkkä treenaaminen kentällä ei riitä kisapään treenaamiseen ja harjoittamaan päätä myös sellaiseen tilanteeseen, kun homma ei yksinkertaisesti toimi… ainakin omalla kohdalla tämä oli hyvä hetki treenata näitä asioita ihan oikeissa kisatilanteissa, koska tällaista mahdollisuutta harvemmin tulee vastaan. Rating sai hyvän pudotuksen, hehee. Toinen seikka kisaamiseen oli, että pääsin tai pääsen vieläkin tsekkaamaan rauhassa kehitysalueita ja aloittamaan heittämisen uudelleen lähes tyhjältä pöydältä. Pääsen vaihtamaan bäkkärin heittokättä vasemmasta oikeaan (haaveissa on, että ensi kaudella pystyn heittämään molemmilla käsillä). Kun aloitetaan alusta, aloitetaan sitten kunnolla :P

Kausi on nyt siirtynyt ns. talvikauteen (ei tosin ainakaan vielä uskoisi tätä kirjoittaessa, kun katsoo ulos) ja mun talvikauden harjoitteluun kuuluu kuntosali, jooga ja tietenkin itse heittäminen. Kun kaksi alinta nikamaa luudutetaan yhteen ja niitä tukemassa / pitämässä paikallaan on muutamia ruuveja ja tankoja, voitte kuvitella, että hieman jäykkää on. Tästä syystä keskityn talven aikana vahvistamaan keskivartaloa ja hakemaan kropalle liikkuvuutta. Joogassa pääsee keskittymään kehonhallintaan, keskivartalon vahvistamiseen, venyttelyyn, rentoutumiseen ja tasapainon harjoittelemiseen. Leikkauksesta / puristuksissa olleesta hermosta johtuva hermovaurio oikeassa jalassa vaatii oikean nilkan vahvistamista ja lihasten venyttelyä. Ennuste onneksi on, että paranee lähes kokonaan. Kuntosalilla tutuksi on jo tullut hyppynaru (yhdellä ja kahdella jalalla), vatsalihasliikkeet, selkää vahvistavat liikkeet ja vähän myös kyykkäämistä ja ylävartalon kehittämistä (ei ny bodaamaan kuitenkaan ruveta). Heittämistä tulee treenattua kentällä, talviviikkiksissä sekä vielä kisoissa. Niitäkin on vielä jäljellä tälle kaudelle (viimeinen kisa on juuri ennen uutta vuotta).

Talvi on hyvää aikaa tehdä pohja fysiikalle ensi kauteen. Samalla treenaaminen tekee hyvää myös omalle mielelle ja auttaa jaksamaan myös arkielämässä. Toki ei kannata unohtaa sitä, että on myös ihan ok välillä vetää villasukat jalkaan ja käpertyä sohvan nurkkaan ja olla vaan. Treenaaminenkin on kivaa, kun ei ota itselleen siitä suorituspaineita ja pakkoa. Näillä eväillä ensi kauteen 😊


Mukavaa joulunodotusta kaikille!

Kirjoittaja

Susanna Lindqvist

Team Natural Born Disc Golfer tiimiläinen

Olen masters-ikäinen frisbeegolfaaja Vantaalta. Aloitin frisbeegolfin pikkuveljeni innoittamana 2013 ja tämän jälkeen se on ollut menoa. Lajissa ihastuin siihen, että myös tämän ikäisellä on mahdollisuus kehittyä eteenpäin. Frisbeegolfin parissa tapaa uusia ihmisiä ja ulkona tulee vietettyä suurimman osan vapaa-aikaa. Myös kisojen vetäminen on tullut tutuksi tämän harrastuksen myötä.
Edustan Team NBDG:tä, Team Hippoa ja Disc golf Vikingsia. Kisaamistani on tukemassa NBDG, Merrell Finland sekä Kehonhuoltopaja ja tekniikkapuolen hoitaa Ville Piippo.
  • Nov 27, 2018
  • Kategoria: NBDG Flow
  • translation missing: fi.blogs.general.comments: 0
Kommentoi